środa, 23 marca 2016

Jak wybrać najlepsze przedszkole dla dziecka?

Jak znaleźć fantastyczne przedszkole? Miejsce, w którym dziecko będzie się dobrze czuło, wszechstronnie rozwijało, świetnie bawiło i z którego nie będzie chciało wychodzić. Miejsce, które będzie wspierać rodziców w wychowaniu i pomagać w trudnych sytuacjach.


Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw wiedzieć, czego chcemy dla swojego dziecka. Czy w przedszkolu ma się przede wszystkim nauczyć angielskiego, czy raczej relacji z innymi, czy chodzi nam o to, żeby nauczyciele wycierali nos, pilnowali, żeby piło, czy raczej żeby pomagali w rozwijaniu samodzielności, a co za tym idzie poczucia własnej wartości. Jeśli już znamy odpowiedzi na te pytania, można zacząć się rozglądać.

Polecam umówić się na SPOTKANIE.

Wtedy będzie można porozmawiać z dyrektorem, zobaczyć, jaki klimat panuje w wybranym miejscu. Czy czulibyśmy się tam dobrze przychodząc na parę godzin dziennie? Jak zachowują się dzieci? Czy nauczyciele wyglądają sympatycznie? Czy  w sali moglibyśmy poczuć się jak w domu, ciepło i komfortowo, czy raczej otoczenie jest dla nas zbyt sztywne i sterylne?

Czy na ścianach wiszą dekoracje robione przez nauczycieli, czy prace dzieci?  Na produkowanie ozdób panie przeznaczają czas,  który mogłyby spędzić na robieniu czegoś z przedszkolakami. Poza tym, ta prosta obserwacja pokazuje, jakie priorytety panują w przedszkolu. Czy ważniejsza jest zewnętrzna forma (piękne, wycyzelowane dekoracje), czy dziecko (jego możliwość zaprezentowania swoich umiejętności). Jeśli dookoła widzimy prace dzieci, to można też przyjrzeć się, jakie one są - schematyczne czy twórcze. Oczywiście prace według wzoru też czegoś uczą, ale nie zostawiają miejsca na kreatywność, a ta się w życiu bardzo przydaje. Przy okazji wizyty sprawdźmy także czy przedszkole ma własny plac zabaw, a każda sala bezpośredni dostęp do toalety.













         
PLAN DNIA 


W planie dnia ukrytych jest mnóstwo informacji. Istotne jest na przykład to, jakie są zajęcia i w jakich proporcjach. Czy mamy do wyboru francuski i szachy, czy może zajęcia o emocjach i eksperymenty? Dowiedzmy się, jakie przede wszystkim umiejętności kształtuje to miejsce? Czy skupia się na uczeniu języków? Czy może na rozwoju społecznym, fizycznym, emocjonalnym - obszarach, które warto rozwijać jak najwcześniej, a które później w szkole często "leżą odłogiem"?
Bardzo ważne jest także to, ile czasu dzieci mogą sobie zaplanować same. Ile mają tak zwanego "wolnego" na zabawę. To właśnie wtedy bardzo dużo się uczą, przede wszystkim relacji z innymi, rozwiązywania konfliktów, współpracy. Wiele badań dowiodło, że to głównie dobre relacje sprawiają, że czujemy się szczęśliwi. Aby przedszkolaki w pełni korzystały z czasu wolnego, potrzebnym im jest nauczyciel, który pomoże wyjść z konta nieśmiałemu dziecku, albo postawi granicę temu, z którym inni sami nie potrafią sobie poradzić. Dobry nauczyciel nie będzie jednak rozwiązywał wszystkich problemów za dzieci, raczej pomoże w razie kryzysu i pokaże jak samemu można sobie poradzić. Dzięki temu przedszkolaki będą rozwijały samodzielność i pewność siebie, zamiast wciąż wołać "Proszę Paniiiiii, bo on..."
W planie dnia warto poszukać też czasu na wyciszenie. Obowiązkowe leżakowanie pamiętam, jako przedszkolny koszmar. Dziś także są dzieci, które nie potrzebują spać w dzień, ale są też takie, które chętnie skorzystają z takiej możliwości. Dlatego leżakowanie tak, ale jako opcja a nie obowiązek.
Ważne jest także, ile zaplanowano czasu na spacer oraz w jakich sytuacjach przedszkolaki nie wychodzą na dwór? Czy może zamiast spaceru w pochmurne dni oglądają telewizję? To pytanie, na które nie wpadłam będąc młodą mamą, bo nie przyszło mi do głowy, że dzieci w przedszkolu zamiast się bawić i uczyć, oglądają bajki. Okazuje się, że jest to dość powszechna praktyka. Dlatego warto zapytać.

SPOSÓB PROWADZENIA ZAJĘĆ

Przedszkola realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego w różny sposób. Można prowadzić zajęcia według wybranego programu z książki nauczyciela. Mam wrażenie, że ten sposób zabija kreatywność nie tylko dzieci, ale też wychowawców i jest zwyczajnie nudny. U nas zajęcia odbywają się metodą projektów i jeśli znajdziecie miejsce, które też jej używa, to serdecznie polecam. No, chyba, że nie chcecie później w domu słuchać zbyt wielu pytań :-) Maluchy (i nie tylko one) najlepiej uczą się z własnych doświadczeń, a metoda projektów głównie na nich się opiera. Jest doskonałą i skuteczną metodą zdobywania wiedzy. Dzieci badają, próbują, sprawdzają, szukają odpowiedzi, są aktywne i coraz bardziej samodzielne. Dzięki temu uczą się więcej i chętniej.



METODY WYCHOWAWCZE

Nie są zawarte w tabelce, którą można obejrzeć, ale można zapytać: jak nauczyciele radzą sobie z konfliktami, wycofaniem, agresją, płaczem przy rozstaniu itp. Czy przedszkole ma spójne podejście do problemów, czy każdy nauczyciel radzi sobie po swojemu? Może wychowawcy opierają się na sprawdzonych metodach, albo książkach? Wtedy łatwiej dowiedzieć się, na czym to polega i  czy tak właśnie chcemy, aby wychowywane było nasze dziecko.


WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Dowiedzcie się, czy nauczyciele przekazują informacje o dziecku na bieżąco i w jaki sposób się to odbywa? Czy przeprowadzane są diagnozy rozwoju dziecka i omawiane z rodzicami? Czy rodzice mogą uczestniczyć w życiu przedszkola i ile czasu to zajmuje? Tutaj rozwiązania są bardzo różne. U nas na przykład rodzice mogą przychodzić czytać dzieciom książki. Raz lub dwa razy do roku organizują przedstawienia dla dzieci (spotykają się wieczorami w przedszkolu, wymyślają co przedstawić, dzielą role, a potem występują dając dzieciom swój czas i wspaniałą rozrywkę). Przy okazji nawiązują ze sobą kontakt, a później spotykają po przedszkolu, poznają kolegów i koleżanki swojego dziecka, niektórzy nawet razem wyjeżdżają. Dwa razy do roku spotykamy się indywidualnie,  żeby omówić postępy dziecka itd.


SPRAWY ORGANIZACYJNE

Ważne oczywiście są także takie "techniczne szczegóły" jak: godziny pracy przedszkola, przerwy w funkcjonowaniu: wakacyjne i świąteczne, opłaty, możliwość zamawiania diety dla alergika, ilość dzieci i nauczycieli w grupie, możliwość korzystania z pomocy specjalistów: logopedy, psychologa, pedagoga.


                                                           ORGANIZACJA ADAPTACJI

Adaptacja to tylko pierwszy etap, ale niezwykle ważny. Dobrze zorganizowana sprawia, że dziecko stopniowo oswaja nowe środowisko, a przy okazji opiekun, który z nim przebywa ma czas poznać nauczycieli i zobaczyć jak maluch sobie radzi. Najlepiej działa indywidualne zaplanowanie tych pierwszych dni. Na pewno nie polecam przyprowadzenia dziecka do obcego miejsca i zostawienia go tam od razu na 8 godzin samego. To tak, jakbyś Ty wylądował w nowej pracy w Chinach nie wiedząc jakie są zwyczaje, czego się od ciebie oczekuje i nie znając języka (wiele trzylatków jeszcze słabo mówi). Nie funduj tego swojemu dziecku. Weź urlop, zamów babcię, zapłać niani, zrób coś, aby dać debiutantowi wsparcie. Naprawdę warto. 

MOŻLIWOŚĆ POZNANIA PRZED DECYZJĄ

Dobrze jest przyjrzeć się przedszkolu bliżej, zanim zapiszemy do niego dziecko. Niektóre placówki organizują dni otwarte, w innych są zajęcia adaptacyjne dla dzieci z rodzicami. Jeszcze gdzie indziej można przyjść, porozmawiać, pobyć z dzieckiem w grupie.

To bardzo ułatwia decyzję. Jeśli jako rodzice będziecie pewni, że to miejsce jest dobre dla waszego dziecka, to dziecku będzie dużo łatwiej się w przedszkolu odnaleźć i dobrze poczuć.

Trzymam kciuki, za wasze wybory. Oby były dobre dla waszych dzieci i dla was.
Powodzenia!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz